Arktis spiller en stadig større rolle i forhold til forsvarets opgaveløsning, og derfor er det besluttet at styrke indsatsen med en nyt inspektionsskib.

”Med det nye skib i KNUD RASMUSSEN-klassen får vi et skib, der er hurtigere og langt mere udholdende end den aldrende inspektionskutter TULUGAQ. Samtidig vil vi få et skib, der ligner de to andre skibe af KNUD RASMUSSEN-klassen, som Forsvaret allerede i dag bruger i Arktis. Det er klart en fordel, og vi ser frem til samarbejdet med Karstensens Værft, der også har bygget Søværnets to øvrige skibe i KNUD RASMUSSEN-klassen”, siger Nicolai Wammen.

Med sine 1720 tons, sit hurtigtgående SAR-fartøj og udstyret med helikopterdæk er KNUD RASMUSSEN klassen langt mere udholdende og moderne end inspektionskutteren TULUGAQ, som dog har løst opgaverne ved Grønland upåklageligt i over 30 år. Kutteren skal holde ud nogle år endnu, for det tager sin tid at bygge og udruste et nyt skib. Det forventes det, at den 3. enhed af KNUD RASMUSSEN-klassen er klar til operativ indsættelse senest i 2018.

”Jeg glæder mig over, at der i dag bliver underskrevet kontrakt med Karstensens Skibsværft A/S om at bygge et nyt skib i KNUD RASMUSSEN-klassen. Søværnets evne til opgaveløsning i det arktiske område skal udvikles. Vi har derfor brug for et nyt skib til operationer i Arktis og specielt det grønlandske område, hvor opgaverne blandt andet vokser på grund af den øgede skibstrafik. Partierne bag forsvarsaftalen for 2013-2017 er enige om, at der skal bygges et nyt og moderne skib til operationer i Arktis, og nu kan værftet så komme i gang med arbejdet”, siger Nicolai Wammen.
 
De øvrige opgaver for skibet i Arktis er naturligvis overvågning, suverænitetshåndhævelse, søredningstjeneste, fiskerikontrol samt støtte til det lokale samfund samt forskningsprojekter i og ved Grønland.