
  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Forsvarsministeriets�dokumentation:�Danmarks�Radios�film�”Den�Hemmelige�Krig”�Forsvarsministeriets�dokumentation:�Danmarks�Radios�film�”Den�Hemmelige�Krig”�Forsvarsministeriets�dokumentation:�Danmarks�Radios�film�”Den�Hemmelige�Krig”�Forsvarsministeriets�dokumentation:�Danmarks�Radios�film�”Den�Hemmelige�Krig”�����
����
����

Sammenfatning.Sammenfatning.Sammenfatning.Sammenfatning.����
Siden�lanceringen�af�TV-filmen�'Den�Hemmelige�Krig'�har�der�været�en�omfattende�debat�i�så-
vel�Folketinget�som�medierne�på�baggrund�af�de�alvorlige�påstande�og�beskyldninger,�der�rej-
ses�i�filmen.�På�denne�baggrund�har�der�vist�sig�et�behov�for�en�dokumentation�af�en�række�af�
de�centrale�kritikpunkter�i�filmen.�Denne�dokumentation�kan�forhåbentlig�bidrage�til�en�mere�
præcis�vurdering�af�de�enkelte�kritikpunkter,�der�er�fremsat�mod�filmen�og�Danmarks�Radio.�
�
Denne�dokumentation�viser:�
�

a) at�forsvarsministerenforsvarsministerenforsvarsministerenforsvarsministeren�ikke�fik�mulighed�for�at�se�filmenikke�fik�mulighed�for�at�se�filmenikke�fik�mulighed�for�at�se�filmenikke�fik�mulighed�for�at�se�filmen,�der�blev�tilbudt�og�lanceret�i�
mindre�uddrag�til�udvalgte�medier�forud�for�visningen�på�DR.�Forsvarsministeren�var�
dermed�i�flere�dage�reelt�afskåret�fra�at�imødegå�mange�af�de�påstande,�filmen�frem-
kommer�med.�

b)b)b)b) Gennemsyn�af�filmen�viser�ud�over�en�række�fejl�og�manipulationer�også�en�række�uden�række�fejl�og�manipulationer�også�en�række�uden�række�fejl�og�manipulationer�også�en�række�uden�række�fejl�og�manipulationer�også�en�række�ude-e-e-e-
ladeladeladeladellllser.ser.ser.ser.����

c) DR�filmen�”Den�Hemmelige�Krig”�synes�at�bære�præg�af�en�manglende�kvalitetskontrol�i�
overensstemmelse�med�DR’s�vanlige�standard.�

d) TV-avisens�dækning�18.-23.�januar�2007�var�ingenlunde�balanceretvar�ingenlunde�balanceretvar�ingenlunde�balanceretvar�ingenlunde�balanceret�–�til�trods�for,�at�
man�havde�relevante�informationer�og�dermed�også�muligheder�for�at�bringe�balance-
rede�indlæg.��

�
����
1.�INDLEDNING1.�INDLEDNING1.�INDLEDNING1.�INDLEDNING����
Siden�lanceringen�af�TV-filmen�'Den�Hemmelige�Krig'�har�der�været�en�omfattende�debat�i�så-
vel�Folketinget�som�pressen�omkring�de�alvorlige�påstande�og�beskyldninger,�der�rejses�i�fil-
men.��
�
På�baggrund�heraf�besluttede�regeringen,�at�der�skulle�udarbejdes�en�redegørelse,�så�hæn-
delsesforløbet�blev�lagt�åbent�frem�for�offentligheden.�Denne�redegørelse�forelå�den�13.�de-
cember�2006,�idet�redegørelsen�tilbageviste�såvel�påstande�som�beskyldninger�i�filmen.�Rede-
gørelsen�kan�læses�i�sin�helhed�her�
�
Efter�præsentationen�af�redegørelsen�har�der�fortsat�været�megen�omtale�af�filmen,�herunder�
Danmarks�Radios�rolle�i�forbindelse�hermed.�Forsvarsministeriet�vil�derfor�her�dokumentere�
en�række�problematiske�forhold�i�relation�til�såvel�filmen,�som�Danmarks�Radios�behandling�af�
visse�spørgsmål�relateret�hertil.��
�
����
2.�LANCERING�AF�FILMEN2.�LANCERING�AF�FILMEN2.�LANCERING�AF�FILMEN2.�LANCERING�AF�FILMEN����
TV-2�nyhederne�bragte�torsdag�den�30.�november�2006�et�indslag�om�”Den�Hemmelige�Krig”,�
og�et�antal�medier�fulgte�op�med�egne�vinkler�på�udsendelsen�fredag�den�1.�december�2006.�
På�baggrund�af�de�første�mediehenvendelser�sent�torsdag�og�et�stort�antal�henvendelser�fre-
dag�morgen�om�forsvarsministerens�kommentarer�til�filmen,�rettede�forsvarsministeren�skrift-
lig�henvendelse�til�Danmarks�Radio�fredag�middag�med�henblik�på�at�få�lejlighed�til�at�se�filmen.�
Dette�blev�afslået.��



  

 

 

Side 2/13 

 

  

 

�
Forsvarsministeren�blev�i�en�efterfølgende�brevveksling�med�DR�holdt�hen�med�undskyldninger�
og�forklaringer�som�i�bedste�fald�var�tvivlsomme.�Læs�brevene�her.�De�centrale�spørgsmål�var�
følgende:�
�

a)�Mulighed�for�at�se�filmen�inden�bia)�Mulighed�for�at�se�filmen�inden�bia)�Mulighed�for�at�se�filmen�inden�bia)�Mulighed�for�at�se�filmen�inden�biograograograograffffpremieren�den�4.�december�2006.�premieren�den�4.�december�2006.�premieren�den�4.�december�2006.�premieren�den�4.�december�2006.�����
�
”Vi�har�slet�ikke�filmen””Vi�har�slet�ikke�filmen””Vi�har�slet�ikke�filmen””Vi�har�slet�ikke�filmen”����
Danmarks�Radio�skrev�den�1.�og�8.�december�2006�til�forsvarsministeren:��
-�at�de�ikke�var�i�besiddelse�af�filmen�den�1.�december,�da�han�bad�om�at�se�den,��
-�at�den�færdige�film�først�var�Danmarks�Radio�i�hænde�mandag�den�4.�december,�klokken�19.��
�
Alligevel�kunne�man�allerede�den�30.�november�på�journalistforbundets�hjemmeside�se,�at�fil-
men�var�indstillet�til�Cavling-prisen�af�DR2-chef�Gitte�Rabøl,�altså�selvom�filmen�først�var�en-
deligt�færdig�mandag�den�4.�december,�klokken�19.��
�
”Det�giver�ikke�mening�at�se�filmen””Det�giver�ikke�mening�at�se�filmen””Det�giver�ikke�mening�at�se�filmen””Det�giver�ikke�mening�at�se�filmen”����
Danmarks�Radio�skrev�den�21.�december�2006�til�forsvarsministeren:�
-�at�det�ikke�ville�give�mening,�at�vise�en�film,�der�ikke�var�identisk�med�den�film�offentligheden�
ville�få�at�se,�og�at�det�også�kun�var�i�den�færdigredigerede�film,�den�præcise�kontekst�stod�
frem.���
�
Dele�af�filmen�var�tilsyneladende�færdige�nok�til�at�blive�bragt�i�TV2-nyhederne�torsdag�den�30.�
november�og�blive�præsenteret�for�udvalgte�medier,�så�de�kunne�lancere�egne�vinkler�på�hi-
storien�dagen�efter�fredag�den�1.�december.�Forsvarsministeren�fik�ikke�samme�mulighed,�så�
han�kunne�svare�kvalificeret�på�kritikken.�
�
Filmen�var�også�færdig�og�præcis�nok�til�at�blive�indstillet�til�Cavling�prisen,�som�det�fremgik�al-
lerede�den�30.�november�2006,�altså�dagen�før�forsvarsministeren�første�gang�anmodede�om�
at�se�filmen.�
����
”Man�plejer�ikke�at�vise�filmen””Man�plejer�ikke�at�vise�filmen””Man�plejer�ikke�at�vise�filmen””Man�plejer�ikke�at�vise�filmen”����
Danmarks�Radio�skrev�den�8.�december�2006�til�forsvarsministeren:�
-�at�der�ikke�var�sædvane�for�at�vise�filmen�før�premieren.�
�
Forsvarsministeren�svarede�den�13.�december�2006,�at�både�statsministeren�og�Mogens�Lyk-
ketoft�så�henholdsvis�Guldbrandsens�tidligere�film:�”Fogh�bag�facaden”�og�”Lykketofts�Finale”,�
inden�premieren.�
�
Hertil�svarede�Danmarks�Radio�den�21.�december�2006:�
-�at�det�fra�start�i�filmen�”Fogh�bag�facaden”�og�i�”Lykketofts�Finale”�var�aftalt�med�de�pågæl-
dende,�at�de�kunne�se�filmen�inden�offentliggørelse.�
�
Men�i�et�interview�med�Guldbrandsen�fra�filmbladet�EKKO�fra�juni-juli�2005,�fremgår�det�eks-

plicit:�”Med�den�nye�Lykketoft�film�er�det�lidt�anderledes,�fordi�den�er�lavet�uden�aftaler”.�Og�
så�svarer�Guldbrandsen:�”Lykketoft�sagde�nej,�og�så�fulgte� jeg�ham�alligevel.�Men�før�filmen�
blev�sendt�i�TV�viste�jeg�den�for�ham,�og�han�synes,�at�den�tegner�et�ret�godt�billede.�Han�hav-
de�ingen�formelle�rettigheder,�men�vi�kunne�da�have�taget�en�diskussion�om�det.”��
�



  

 

 

Side 3/13 

 

  

 

Det�er�altså�ikke�rigtigt,�når�Danmarks�Radio�skriver,�at�der�var�lavet�aftaler�forud�for�”Lykke-
tofts�Finale”.�
����
”Vi�har�tilbudt�forsvarsministeren�at�se�fi”Vi�har�tilbudt�forsvarsministeren�at�se�fi”Vi�har�tilbudt�forsvarsministeren�at�se�fi”Vi�har�tilbudt�forsvarsministeren�at�se�fillllmen”men”men”men”����
Danmarks�Radio�skriver�i�brev�af�8.�december�2006�til�forsvarsministeren:�
-�at�forsvarsministeren�gentagne�gange�havde�fået�tilbudt�at�se�filmen�
�
Forsvarsministeren�bad�om�at�se�filmen�den�1.�december�2006�efter�Danmarks�Radio�havde�
sat�debatten�i�gang�i�medierne�aftenen�før�og�i�den�skrevne�presse.�Først�efter�forsvarsmini-
steren�havde�henvendt�sig�to�gange�fredag�den�1.�december�og�talt�med�Kenneth�Plummer�i�
telefonen�lørdag�den�2.�december,�blev�han�tilbudt�at�se�filmen.�Tilbuddet�var�at�se�filmen�i�DR�
Byen�med�en�medarbejder�mandag�den�4.�december,�klokken�16,�altså�få�timer�inden�biograf-
premieren�på�filmen,�og�altså�også�selvom�Danmarks�Radio�skriver,�at�de�først�havde�den�fær-
dige�film�i�hænde�mandag�klokken�19.��
�
Debatten�rasede�i�medierne�fredag,�lørdag�og�søndag,�og�det�var�naturligvis�her,�at�det�var�
relevant�for�forsvarsministeren�at�se�filmen,�så�han�kunne�forholde�sig�til�kritikken,�og�ikke�få�
timer�inden�premieren.�Premieren�var�en�stort�opsat�mediehappening.�Dette�afviste�forsvars-
ministeren�naturligvis�at�deltage�i.���
�
”Også�efter�premieren�blev�forsvarsministeren�tilbudt�at�se�filmen””Også�efter�premieren�blev�forsvarsministeren�tilbudt�at�se�filmen””Også�efter�premieren�blev�forsvarsministeren�tilbudt�at�se�filmen””Også�efter�premieren�blev�forsvarsministeren�tilbudt�at�se�filmen”����
Danmarks�Radio�skriver�den�8.�december�til�forsvarsministeren:�
-�at�han�også�efter�biografpremieren�er�blevet�tilbudt�at�se�filmen.�
�
Det�er�korrekt,�at�forsvarsministeren�blev�tilbudt�at�se�filmen�efter�biografpremieren.�For-
svarsministeren�ønskede�at�se�filmen�med�en�række�af�sine�nærmeste�medarbejdere�og�natur-
ligvis�uden�overværelse�af�DR�journalister.�Danmarks�Radio�afslog�dette.��
�
Forsvarsministeren�fik�tilbudt�at�se�filmen�tirsdag,�onsdag�eller�torsdag�den�7.�december�un-
der�opsyn�af�en�DR�medarbejder�og�under�forudsætning�af,�at�forsvarsministeren�ville�deltage�
i�DR2´s�udsendelse�Debatten�torsdag�den�7.�december�2006.���
�
Danmarks�Radio�skrev�den�8.�december�2006�til�forsvarsministeren:��
-�Danmarks�Radio�har�gjort�alt�hvad�de�kunne�for,�at�forsvarsministeren�kunne�få�filmen�at�se�
inden�premieren.��
�
Det�er�Forsvarsministeriets�opfattelse,�at�forsvarsministeren�ikke�måtte�se�filmen,�da�han�i�så�
fald�ville�få�mulighed�for�at�gå�i�rette�med�påstandene�inden�filmens�lancering.�
�

b)�Hvem�havde�set�filmen�eller�dele�heraf,�inden�lanceringen:b)�Hvem�havde�set�filmen�eller�dele�heraf,�inden�lanceringen:b)�Hvem�havde�set�filmen�eller�dele�heraf,�inden�lanceringen:b)�Hvem�havde�set�filmen�eller�dele�heraf,�inden�lanceringen:����
����
”Dele�af�filmen�har�været�forevist�andre�med”Dele�af�filmen�har�været�forevist�andre�med”Dele�af�filmen�har�været�forevist�andre�med”Dele�af�filmen�har�været�forevist�andre�mediiiier”:er”:er”:er”:����
Danmarks�Radio�skrev�den�1.�december�2006�til�forsvarsministeren,��
-�at�dele�af�filmen�og�udvalgt�baggrundsmateriale�havde�været�forevist�andre�medier�
�
At�Danmarks�Radio�alene�skulle�have�forevist�dele�af�filmen�og�udvalgt�baggrundsmateriale�er�
en�helt�utilstrækkelig�beskrivelse.�Der�var�tale�om,�at�udvalgte�dele�af�filmen�var�blevet�videre-
givet�til�medierne,�så�man�kunne�bringe�sekvenser�af�filmen.�Der�var�altså�ikke�tale�om,�at�dele�
alene�havde�været�forevist.�
�



  

 

 

Side 4/13 

 

  

 

”Ingen�politikere�har�set�klip,�filmen�eller�r”Ingen�politikere�har�set�klip,�filmen�eller�r”Ingen�politikere�har�set�klip,�filmen�eller�r”Ingen�politikere�har�set�klip,�filmen�eller�reeeesearch�fra�filmen�inden�lanceringen”search�fra�filmen�inden�lanceringen”search�fra�filmen�inden�lanceringen”search�fra�filmen�inden�lanceringen”����
Danmarks�Radio�skrev�den�1.�december�2006�til�forsvarsministeren,��
-�at�hverken�filmen�,�klip�fra�filmen�eller�research�har�været�vist�til�politikere�inden�lancerin-
gen,�
-�at�faktuelle�forhold�fra�filmen�dog�havde�været�forelagt�i�forbindelse�med�interviews,�ligesom�
det�skete�i�interviews�med�både�Frank�Lissner�og�forsvarsministeren.�
�
Flere�politikere�udtalte�sig�allerede�torsdag�aften�den�30.�november�og�fredag�den�1.�decem-
ber�i�medierne�ganske�indgående,�som�om�de�allerede�havde�kendskab�til�indholdet�i�filmen,�der�
på�dette�tidspunkt�ikke�havde�været�vist�i�medierne.�Som�det�også�er�fremgået�af�mediernes�
dækning,�har�der�før�biografpremieren�været�løbende�kontakt�mellem�f.eks.�Frank�Aaen�og�in-
struktøren,�hvilket�DR2�chef�Gitte�Rabøl�angiveligt�ikke�var�oplyst�om�(Nyhedsavisen�30.�januar�
2007).�
�
Danmarks�Radios�erkendelse�af,�at�faktuelle�forhold�havde�været�forelagt�politikere�i�forbin-
delse�med�interviews�til�filmen�betød�således,�at�nogle�politikere�alligevel�havde�fået�forelagt�
informationer,�inden�lanceringen�af�filmen�(i�forbindelsen�med�interview�af�dem).�På�trods�
heraf�fastholdt�Danmarks�Radio�altså�samtidig,�at�ingen�research�har�været�vist�politikere.�
�
Det�må�dog�konstateres,�at�forsvarsministeren�er�den�eneste�politiker,�der�fremstår�med�
kommentarer�i�filmen.��
�
”Forsvarsministeren�har�fåe”Forsvarsministeren�har�fåe”Forsvarsministeren�har�fåe”Forsvarsministeren�har�fået�forelagt�fakta�og�bat�forelagt�fakta�og�bat�forelagt�fakta�og�bat�forelagt�fakta�og�bagggggrundsmateriale”grundsmateriale”grundsmateriale”grundsmateriale”�
Danmarks�Radio�skrev�den�1.�og�8.�december�2006�til�forsvarsministeren,��
-�at�forsvarsministeren�havde�fået�forelagt�fakta�og�baggrundsmateriale,�som�han�skulle�for-
holde�sig�til,�da�han�blev�interviewet.�
-�at�det�har�været�vigtigt�for�Danmarks�Radio,�at�Christoffer�Guldbrandsen�har�forelagt�samt-
lige��oplysninger,�der�kan�være�egnet�til�at�skade�den�eller�dem�som�oplysningerne�vedrører.�
Det�er�også�sket�i�denne�sag.��
-�at�forsvarsministeren,�forsvarschefen,�statsministeren�og�andre,�der�omtales�kritisk�i�filmen,�
har�fået�forelagt�de�oplysninger�om�deres�ansvarsområder,�som�filmen�bringer,�og�de�har�fået�
mulighed�for�at�kommentere�oplysningerne.��
�
I�interview�den�7.�december�2005�med�forsvarsministeren�siger�Guldbrandsen�blandt�andet:�
�
-��”der�findes�fotos�af�dem�[de�tilbageholdte]�umiddelbart�efter�de�er�løsladt,�hvor�der�er�
mærker�efter�slag,�sår�….”�,��
�
-�”�…amerikanske�efterretningskilder,�som�vi�har�talt�med,�siger,�at�de�er�mellem�99�og�100�%�
sikre�på,�at�nogle�af�de��fanger,�danskere�har�taget,�de�er�endt�i�Guantanamo”.��
�
-�”…har�du�undersøgt�til�bunds,�om�der�kun�er�de�to�tilfælde,�hvor�danskerne�har�taget�fan-
ger?”.��
�
Altså�alle�udtalelser,�som�under�interviewet�gav�indtryk�af,�at�Guldbrandsen�havde�oplysnin-
ger,�som�kunne�dokumentere,�at�tingene�forholdt�sig�anderledes�end�Forsvarsministeriets�op-
lysninger.��
�



  

 

 

Side 5/13 

 

  

 

Det�kan�imidlertid�konstateres,�at�den�omtalte�dokumentation�(bl.a.�billeder�og�amerikanske�ef-
terretningskilder),�som�instruktøren�under�interviewet�med�forsvarsministeren�hævder�at�væ-
re�i�besiddelse�af,�hverken�vises�over�for�forsvarsministeren�eller�senere�i�filmen.�
�
Forsvarsministeren�bad�i�tre�omgange�efter�interviewet�skriftligt�Guldbrandsen�om�at�doku-
mentere�påstandene,�men�uden�resultat.�Se�brevene�her�
�
Det�var�således�vigtigt�for�forsvarsministeren�at�få�undersøgt�så�alvorlige�påstande�hurtigt.�
Derfor�bad�forsvarsministeren�om�at�få�dokumentation,�inden�eventuelle�nye�interviews�med�
Guldbrandsen.�Men�Guldbrandsen�har�siden�interviewet�insisteret�på�at�yderligere�informati-
oner�kun�kunne�gives�forsvarsministeren�på�et�møde�mellem�instruktøren�og�denne,�og�at�dette�
møde�skulle�filmes.�Det�kan�konstateres,�at�der�ikke�var�et�reelt�ønske�om�at�få�sagen�under-
søgt1.��
Det�er�derfor�ukorrekt�når�Danmarks�Radio�i�svaret�af�8.�december�2006�til�forsvarsministe-
ren�giver�indtryk�af,�at�Guldbrandsen�har�forelagt�samtlige�relevante�oplysninger.���
�
����
3.�FILMENS�UDELADELSER3.�FILMENS�UDELADELSER3.�FILMENS�UDELADELSER3.�FILMENS�UDELADELSER�OG�OG�OG�OG�FEJL�FEJL�FEJL�FEJL����
����
Kontakt�mellem�ForsvarsministerKontakt�mellem�ForsvarsministerKontakt�mellem�ForsvarsministerKontakt�mellem�Forsvarsministeriiiiet/Forsvarsministeriet�og�instruktørerneet/Forsvarsministeriet�og�instruktørerneet/Forsvarsministeriet�og�instruktørerneet/Forsvarsministeriet�og�instruktørerne����
�
Når�man�læser�'Den�Hemmelig�Krigs'�hjemmeside�(Link�til�DR)�kan�man�få�indtrykket�af,�at�der�
ikke�har�været�megen�kontakt�mellem�instruktørerne�bag�filmen�og�forsva-
ret/Forsvarsministeriet.�Dette�er�dog�ikke�tilfældet.�
�
I�bilag�26�(Link)�i�regeringens�redegørelse�er�der�en�liste�over�nogle�af�de�mange�kontakter,�
der�har�været�mellem�Forsvarsministeriet�og�instruktørerne.�Af�denne�liste�fremgår�det�for�
eksempel,�at�instruktøren�bag�filmen�blev�inviteret�og�deltog�i�forsvarsministerens�rejse�til�de�
danske�soldater�i�Kosovo,�idet�instruktøren�på�daværende�tidspunkt�gav�indtryk�af,�at�filmen�
ville�være�bredere�og�generelt�omfatte�forsvarets�deltagelse�i�internationale�operationer.�Det�
fremgår�endvidere,�at�der�har�været�en�omfattende�korrespondance�mellem�instruktøren�og�
forsvarsministeren,�hvori�forsvarsministeren�anmoder�instruktøren�om�at�dokumentere�de�på-
stande,�der�fremsættes�i�interviewet.�Herudover�har�der�været�et�særdeles�stort�antal�kontak-
ter�mellem�instruktøren�og�embedsmænd�i�Forsvarsministeriet,�såvel�telefonisk�som�personlige�
møder.�
�
Kontakten�mellem�Forsvarsministeriet�og�instruktørerne�bag�filmen�har�været�besværliggjort�
af,�at�instruktørerne�generelt�har�”haft�vanskeligt�ved”�at�leve�op�til�indgåede�aftaler.��
�
Før�interviewet�med�forsvarsministeren�fremsendte�instruktørerne�eksempelvis�to�breve�med�
et�stort�og�bredt�antal�emner,�(Se�brevene�her)�som�de�gerne�ville�drøfte�med�Søren�Gade.�
Men�i�selve�interviewet�valgte�de�udelukkende�at�fokusere�på�den�problematik,�som�nu�er�så�
velkendt�fra�filmen�og�den�efterfølgende�debat.�Interviewet�blev�i�øvrigt�forlænget�med�knapt�
en�halv�time�for�at�give�instruktørerne�mulighed�for�at�få�svar�på�deres�spørgsmål.�
����

                                                
1
 Forsvarsministeriet gik dog – som anført i regeringens redegørelse - alligevel videre og kontaktede dels forsvaret, 

dels Pentagon for at høre om der var hold i beskyldningerne. Se s. 16  Samt bilag 20 i redegørelsen. 



  

 

 

Side 6/13 

 

  

 

����
����
UUUUdeladelserdeladelserdeladelserdeladelser����
Filmen�har�været�undervejs�i�ca.�halvandet�år.�Derfor�er�det�bemærkelsesværdigt,�hvor�mange�
udeladelser,�som�instruktørerne�tilsyneladende�bevidst�har�foretaget.�
�
Instruktørerne�vælger�for�eksempel�i�filmen�totalt�at�udelade�nogen�omtale�af�forsvarsministe-
rens�breve�til�dem�selv,�hvor�ministeren�gentagne�gange�anmoder�instruktørerne�om�at�doku-
mentere�deres�påstande�fra�interviewet�den�7.�december�2005.�Dette�er�centralt,�da�en�af�an-
klagerne�i�filmen�var,�at�regeringens�undersøgelser�om�mishandling�var�mangelfulde.���
�
Instruktørerne�oplyser�endvidere�ikke�i�filmen,�at�Forsvarsministeriet�efter�interviewet�med�
forsvarsministeren�den�21.�december�2005�tog�kontakt�til�det�amerikanske�forsvarsministeri-
um�Pentagon�for�at�få�belyst�sagen.�Det�kan�imidlertid�konstateres,�at�instruktøren�var�op-
mærksom�på�den�danske�forespørgsel�til�Pentagon,�idet�instruktøren�f.eks.�den�3.�april�2006�
på�mail�spurgte�”Har�Forsvarsministeriet�modtaget�svar�fra�Pentagon?”.�Svaret��fra�Penta-
gon�blev�rent�faktisk��tilsendt�instruktørerne�efter,�at�det�var�blevet�modtaget�i�Forsvarsmini-
steriet.�Det�kan�konstateres,�at�omtale�af�brevet�er�udeladt�i�filmen.�Brevet�fra�Pentagon�kan�
læses�her.�
�
Det�er�endvidere�bemærkelsesværdigt,�at�man�i�filmen�ikke�omtaler�forsvarsministerens�brev�
til�Forsvarsudvalget�af�19.�januar�2006�(Link).�I�interviewet�med�forsvarsministeren�i�decem-
ber�2005�nævnte�instruktørerne,�at�en�juraprofessor�fandt�besvarelsen�af�§20�spørgsmål�S�
3926�til�Folketinget�vildledende.�På�denne�baggrund�undersøgte�Forsvarsministeriet�sagen,�
hvorefter�forsvarsministeren�sendte�ovenfor�nævnte�brev�af�19.�januar�2006,�hvori�det�ud-
trykkeligt�præciseres,�at�det�var�danske�soldater,�der�havde�tilbageholdt�de�31�personer.�In-
struktørerne�kan�ikke�undgå�at�have�været�bekendt�hermed,�hvorfor�det�kan�undre,�at�det�ikke�
har�givet�sig�udslag�i�filmens�indhold.�
�
Instruktørerne�påstår�endvidere,�at�Folketinget�ikke�var�blevet�informeret�om�den�såkaldte�tol-
kesag.�Men�instruktørerne�vælger�bevidst�ikke�at�omtale,�at�Folketingets�Udenrigspolitiske�
Nævn�i�flere�omgange�har�været�orienteret�om�sagen,�ligesom�medlemmerne�af�Nævnet�har�
haft�mulighed�for�at�gennemlæse�rapporten�fra�auditørundersøgelsen.�Man�kan�læse�mere�om�
den�omfattende�orientering�af�Folketinget�i�tolkesagen�i�regeringens�redegørelse�(Link)�side�
16�og�17.�
�
Et�sidste�eksempel�på�iøjnefaldende�udeladelser�er�fremhævet�af�Berlingske�Tidende�den�25.�
januar�2007�samt�af�Nyhedsavisen�den�29.�januar�2007,�der�oplyser,�at�den�tidligere�ameri-
kanske�forhørsleder�Chris�Hogan�over�for�instruktørerne�tilkendegav,�at�der�efter�hans�bedste�
”…vidende,�ikke�foregik�overgreb,�og�at�Genevekonventionen�ikke�blev�overtrådt…”.�Forhørs-
leder�Ed�Herman�bekræfter�det�samme�over�for�Nyhedsavisen.�Det�kan�konstateres,�at�Hogans�
og�Hermans�udsagn�angiveligt�er�blevet�fraklippet.���
�
ManipulationerManipulationerManipulationerManipulationer����
Udover�de�emner�de�decideret�er�udeladt�af�filmen,�er�der�en�række�elementer�i�filmen,�der�
fremstår�som�værende�manipulerede.�Det�første�drejer�sig�om�filmens�brug�af�udsagn�fra�den�
amerikanske�forhørsleder�Chris�Hogan.�
�



  

 

 

Side 7/13 

 

  

 

Hogans�oprindelige�udtalelse�til�instruktøren�var�som�følger:�"”The�unique�Danish�flag�-�to�the�
best�of�my�recollection�-�might�have�been�seen�in�the�prison�camp�-�bringing�in�prisoners�-�
five,�six�times”���
�
Henset�til�at�der�er�tale�om�en�meget�central�udtalelse,�idet�den�i�tv-filmen�anvendes�som�do-
kumentation�for�påstanden�om,�at�danske�specialstyrker�udleverede�tilbageholdte�mere�end�2�
gange,�kan�det�konstateres,�at�to�centrale�forbehold�i�udtalelsen�er�fjernet�i�filmen.��
�
Som�også�omtalt�i�medierne�oversættes�ordet�'might'�ikke�i�det�klip�fra�interviewet�med�Chris�
Hogan,�hvor�han�omtaler�antallet�af�gange,�han�mener,�at�danske�soldater�har�overladt�tilba-
geholdte�til�amerikansk�varetægt.�I�tilknytning�til�netop�denne�del�af�interviewet�er�der�i�filmens�
version�endvidere�fraklippet�en�vending�'…to�the�best�of�my�recollection…'.�At�instruktørerne�
efterfølgende�hævder,�at�Chris�Hogan�ikke�ser�dette�som�et�problem,�ændrer�ikke�på,�at�dette�
forbehold�burde�være�medtaget,�idet�udsagnet�angives�som�en�særdeles�væsentlig�del�af�
grundlaget�for�alvorlige�beskyldninger�mod�såvel�regeringen�som�de�danske�styrker.�De�dan-
ske�styrker�har�således�klart�angivet�antallet�af�overleveringer�til�2,�mens�det�i�filmen�påstås,�
at�dette�ikke�er�korrekt,�og�instruktøren�brugte�udtrykte,�at�Danmark�”rutinemæssigt”�tog�fan-
ger.��
�
Et�andet�eksempel�er�det�meget�omtalte�Dannebrog�på�soldaternes�uniformer.�I�filmen�vises�
der�en�lang�række�billeder�af�danske�soldater�med�et�tydeligt�Dannebrog�på,�ligesom�man�ser�
køretøjer�med�det�danske�flag�vejende�fra�antenner.��Disse�billeder�stammer�ikke�fra�special-
styrkernes�indsats�i�2002,�men�viser�danske�NATO-soldater�i�2006.�Dette�er�særlig�problema-
tisk,�da�spørgsmålet�om,�hvorvidt�danske�soldater�bar�flag�eller�ej,�er�blevet�brugt�som�'bevis'�i�
forbindelse�med�Chris�Hogans�påstande�om,�at�danske�soldater�skulle�have�overladt�tilbage-
holdte�ved�flere�lejligheder�end�de�to,�som�omtales�i�regeringens�redegørelse.�Da�der�ikke�op-
lyses�om�denne�manipulation,�giver�det�seeren�indtryk�af,�at�billederne�er�sandhedsvidner�på�
instruktørernes�påstande,�hvilket�selvsagt�ikke�er�korrekt.�Det�kan�imidlertid�konstateres,�at�
manipulationen�i�visse�tilfælde�er�lykkedes�(Se�f.eks.�læserbrev�i�Ekstra�Bladet�den�30.�januar�
2007.��
�
Dette�kan�endvidere�give�anledning�til�overvejelser�om,�hvorvidt�øvrige�billeder�for�eksempel�af�
amerikanske�soldater�i�felten�reelt�har�nogen�relation�til�de�emner,�der�behandles�i�filmen,�el-
ler�hvorvidt�de�er�optaget�i�en�helt�anden�sammenhæng.�
�
En�af�de�mest�omtalte�manipulationer�er�i�forbindelse�med�interviewet�med�den�tidligere�chef�
for�de�udsendte�danske�specialstyrker�Frank�Lissner.���
�
Instruktørerne�giver�i�et�spørgsmål�til�Frank�Lissner�indtryk�af,�at�forsvarsministeren�har�op-
lyst�Folketinget,�at�danske�soldater�ikke�har�tilbageholdt�perspersperspersoooonernernerner�i�Afghanistan.�Instruktørens�
gengivelse�af�ministerens�svar�er�ikke�korrekt.��I�sin�besvarelse�af�spørgsmål�S�3926�af�27.�
maj�2004�til�Folketinget�siger�forsvarsministeren�derimod,�at�”…danske�styrker�ikke�har�taget�
krigsfanger�i�Afghanistan.�Danske�styrker�i�Afghanistan�har�i�samarbejde�med�amerikanske�
styrker�været�med�til�at�tilbageholde�34�personer…”.��
�
Det�må�i�den�forbindelse�konstateres,�at�instruktøren�–�i�betragtning�af�produktionstiden�på�
1½�år�samt�kontakt�til�såvel�ministerier�som�den�akademiske�verden�-�må�have�haft�kendskab�
til�den�helt�centrale�sondring�mellem�krigsfanger,�tilbageholdte�og�fanger.��
�



  

 

 

Side 8/13 

 

  

 

Instruktørerne�fremhæver�meget�tydeligt�i�filmen,�at�de�ved�en�tidligere�samtale�med�en�em-
bedsmand�i�Forsvarsministeriet�har�fået�opfattelsen�af,�at�svaret�skulle�forstås�således,�at�
danske�styrker�ikke�selv�fysisk�har�pågrebet�personer�i�Afghanistan�–�og�bringer�i�filmen�et�ci-
tat�af�embedsmanden.�Men�der�er�informationer,�som�seerne�af�filmen�ikke�får�at�vide!�For�det�
første�blev�den�af�embedsmanden�afgivne�telefoniske�udtalelse�til�instruktøren�kort�efter�efter-
følgende�korrigeret�overfor�instruktøren�af�den�selvsamme�embedsmand.�For�det�andet�ænd-
rer�en�embedsmand�udlægning�ikke�på�det�svar,�som�ministeren�havde�givet�Folketinget.�Do-
kumentation�for�embedsmandens�efterfølgende�korrigering�af�sit�svar�overfor�instruktøren�
fremgår�af�uddrag�klassificeret�notits,�som�kan�læses�her.�
�
Frank�Lissner�blev�således�stillet�et�bevidst�misledende�spørgsmål,�som�han�–�naturligvis�–�bli-
ver�forvirret�over,�hvilket�også�fremgår�af�filmen.�Det�er�endvidere�så�meget�desto�mere�kriti-
sabelt,�at�man�fra�instruktørernes�side�fastholder�at�anvende�interviewet�i�filmen,�når�man�på�
redigeringstidspunktet�uden�for�enhver�tvivl�vidste,�at�danske�soldater�har�tilbageholdt�perso-
ner�i�Afghanistan,�og�at�forsvarsministeren�udtrykkeligt�har�præciseret�dette�for�Folketinget.��
�
En�af�de�øvrige�grovere�manipulationer�er�anvendelsen�af�forhørsleder�Willie�Brand,�som�til-
stod�medvirken�til�mishandling�af�en�tilbageholdt,�som�efterfølgende�døde�i�amerikanske�vare-
tægt.�Det�nævnes�dog�ikke�i�filmen,�at�det�skete�efter�de�danske�specialstyrker�var�taget�hjem�
fra�Afghanistan,�at�hændelsen�ikke�fandt�sted�i�Kandahar,�hvortil�danske�soldater�overlod�til-
bageholdte,�og�at�dødsfaldet�blev�efterforsket�som�et�drab,�hvilket�endda�fremgår�af�noget�af�
filmens�billedmateriale.�Fremstillingen�giver�seerne�indtryk�af,�at�denne�situation�var�repræ-
sentativ�for�forholdene�i�Kandahar-lejren.�
�
Endelig�vises�der�i�filmen�et�interview�med�en�dansk�jægersoldat,�idet�dennes�ansigt�er�sløret.�
Seerne�efterlades�med�indtrykket�af,�at�der�her�er�tale�om�en�'hemmelig�kilde',�som�instruktø-
rerne�har�fundet�frem�til.�Soldatens�udsagn�om,�at�der�kunne�tilbageholdes�'alt�mellem�3�og�
100�personer'�bruges�som�indicium�på,�at�der�var�tilbageholdt�flere�personer�end�officielt�op-
lyst.�Dette�er�ingenlunde�tilfældet.�Den�pågældende�jægersoldat�deltog�i�interviewet�med�for-
svarets�vidende�i�forbindelse�med�et�åbent�hus�arrangement�den�7.�september�2005�ved�Jæ-
gerkorpset�på�Flyvestation�Aalborg.�Soldaten�udtalte�sig�generelt�om�forholdene�i�Afghanistan�
og�således�ikke�specifikt�om,�hvor�mange�personer�danske�soldater�havde�tilbageholdt.��
�
4.�DANMARKS�RADIOS�4.�DANMARKS�RADIOS�4.�DANMARKS�RADIOS�4.�DANMARKS�RADIOS�MANGELFULDEMANGELFULDEMANGELFULDEMANGELFULDE�KVAL�KVAL�KVAL�KVALIIIITETSKONTROL�I�FORBINDELSE�MED�FILMEN.TETSKONTROL�I�FORBINDELSE�MED�FILMEN.TETSKONTROL�I�FORBINDELSE�MED�FILMEN.TETSKONTROL�I�FORBINDELSE�MED�FILMEN.����
�
Fra�lanceringen�af�filmen�i�slutningen�af�november�2006�til�anden�halvdel�af�januar�2007�har�
de�ansvarlige�i�DR�søgt�at�undgå�at�forholde�sig�til�kvaliteten�af�filmen�til�trods�for�den�massive�
omtale�og�kritik�af�netop�af�filmens�lancering,�metoder�og�troværdighed.��
�
Som�det�fremgår�af�brevvekslingen�(Link)�mellem�forsvarsministeren�og�Danmarks�Radio,�har�
generaldirektør�Kenneth�Plummer�søgt�at�undgå�at�forholde�sig�konkret�til�såvel�lanceringen�
som�til�kvaliteten�af�filmen.�Dette�er�sket�ved�at�overlade�kommunikationen�med�forsvarsmini-
steren�til�mediedirektør�Lars�Grarup.�
�
DR2�chef�Gitte�Rabøl�blev�i�forbindelse�med�Jyllandspostens�artikler�den�17.�december�2006,��
hvor�en�række�kritisable�forhold�i�filmen�blev�påpeget,�spurgt�om�kvaliteten�af�filmen.�I�hendes�
kortfattede�svar�til�Jyllandsposten�den�18.�december�svarede�hun:�”Jeg�har�hverken�filmen�el-
ler�artiklen�præsent�nok�til�at�gå�ned�i�detaljer,�må�jeg�indrømme.�Men�artiklen�ændrer�ikke�
ved,�at�jeg�har�tillid�til�Christoffer�Guldbrandsen�og�Nils�Giversens�arbejde�og�til�fremstillin-
gen”.�I�en�efterfølgende�kommentar�til�Nyhedsavisen�den�25.�januar�er�hun�ikke�mere�indstillet�



  

 

 

Side 9/13 

 

  

 

på�at�forholde�sig�til�de�konkrete�fejl�og�mangler,�som�Nyhedsavisen�påpegede�overfor�hende.�
Rabøl�citeres�for�følgende:�”Indtil�videre�er�jeg�dog�ikke�blevet�præsenteret�for�oplysninger�om�
det�journalistiske�indhold�i�filmen,�som�journalisterne�bag�programmet�ikke�har�kunnet�stå�inde�
for�eller�tilbagevise�med�overbevisende�dokumentation”.�Hvad�denne�overbevisende�dokumen-
tation�går�ud�på,�får�læseren�imidlertid�ikke�del�i.�Hendes�læserbrev�samme�dag�i�Nyhedsavisen�
indeholder�ikke�yderligere�detaljer,�idet�der�blot�henvises�til�DR’s�hjemmeside�(se�nedenfor).�I�
hendes�læserbrev�er�det�væsentligste�argument,�”…at�filmen�har�skabt�debat…”.�Hun�forhol-
der�sig�ikke�til,�om�debatten�er�sket�på�et�rimeligt�grundlag,�som�er�fair�for�alle�parter.�
��
DR�kom�den�25.�januar�2007�på�hjemmesiden�med�en�række�svar�på�nogle�af�de�anklager,�som�
er�fremkommet�mod�filmen�og�DR’s�dækning�af�denne.�Visse�mindre�fejl�erkendes,�mens�andre�
fejl�og�manipulationer�ikke�nævnes�eller�er�genstand�for�en�overfladisk�behandling.���
�
Den�såkaldte�DR-redegørelse�(Link)�fra�DR’s�seer-redaktør�Jacob�Mollerup�den�26.�januar�
2006�kom�først�efter�næsten�to�måneders�intens�offentlig�debat.�Redegørelsen�kan�ingenlunde�
betegnes�som�en�grundig�analyse�af�de�mange�anklager�om�selektiv�brug�af�informationer,�el-
ler�om�bevidst�manipulation�samt�fejl�i�filmen,�som�er�fremkommet�fra�Jyllandspostens,�Ber-
lingske�Tidendes�og�Nyhedsavisen�omfattende�dækning�samt�naturligvis�også�forsvarsministe-
rens�korrespondance�med�DR.��
�
Det�er�således�tankevækkende,�at�det�indledningsvis�understreges,�at�”Forløbet�gav�forsvars-
ministeren�anledning�til�at�kritisere�lanceringen�af�filmen�frem�for�at�forholde�sig�til�filmens�
pointer”.�Det�var�netop�den�selektive�lancering�–�med�DR’s�bevidste�indforståelse�må�man�gå�
ud�fra�–�og�nægtelsen�af�at�lade�Søren�Gade�se�filmen,�der�gjorde,�at�forsvarsministeren�de�
facto�var�afskåret�fra�at�kunne�forholde�sig�til�substansen�i�filmen�indledningsvist.�Forsvars-
ministeren�har�gennem�hele�forløbet�været�villig�til�også�at�diskutere�indholdet�af�filmen,�men�
var�selvsagt�afskåret�fra�det�til�efter�fremvisningen�på�DR2�den�(12.�december).�Forsvarsmi-
nisterens�pointe�har�hele�tiden�været,�at�hvis�det�havde�været�muligt�at�se�filmen�forud�for�
fremvisningen�(i�overensstemmelse�med�god�presseetik),�så�ville�det�have�været�muligt�at�imø-
degå�filmens�beskyldninger�fra�start�–�men�det�ønskede�filmens�instruktør�-�og�DR�-�tydeligvis�
ikke.��
�
Efter�gentagne�opfordringer�fra�Søren�Gade�kom�DR�med�et�sent�tilbud�tilknyttet�helt�uaccep-
table�betingelse�(se�afsnittet�ovenfor�om�filmens�lancering).�I�DR-redegørelsen�er�oplysnin-
gerne�om�den�indledningsvise�afvisning�og�de�efterfølgende�uacceptable�betingelser�helt�ude-
ladt�i�sætningen�”..uagtet�at�han�[Søren�Gade]�fik�flere�visningstilbud…”.�DR�gør�her�meget�
selektiv�brug�af�information�om�et�særdeles�centralt�element,�som�seer-redaktøren�selv�ud�fra�
sin�egen�analyse�betegnede�som�en�”fejl”.�
�
I�DR-redegørelsen�savner�man�også�en�analyse�af�TV-avisens�bevidste�udeladelse�af�informa-
tioner�i�omtalen�af�”flag-sagen”�–�interviewet�med�den�specialstyrkechef,�som�ledte�operatio-
nen,�hvor�de�31�blev�tilbageholdt�er�også�interessant.�Hvorfor�valgte�TV-avisen�at�fravælge�in-
terview�med�den�mand,�som�havde�været�på�jorden�i�det�pågældende�tilfælde�–�og�hvorfor�
valgte�TV-avisen�i�stedet�at�vise�et�klip�med�en�anden�specialstyrkesoldat,�som�ikke�var�i�Af-
ghanistan�på�tidspunktet�for�tilbageholdelsen�af�de�31?�
�
Bagatelliseringen�i�DR-redegørelsen�af�”et�par�upræcise�formuleringer”�i�filmen�er�tankevæk-
kende�og�er�illustrerende�for�en�bekymrende�mangel�på�indsigt�i�filmens�tilblivelse�samt�de�ef-
terfølgende�centrale�stridspunkter�i�den�politiske�debat.�Filmens�instruktør�har�som�nævnt�
ovenfor�gennem�længere�tid�haft�et�endog�stort�antal�samtaler,�brevvekslinger�og�interviews�



  

 

 

Side 10/13 

 

  

 

med�ansatte�i�Forsvarsministeriet�og�forsvaret.�Der�har�således�næppe�nogensinde�tidligere�
inden�for�Forsvarsministeriets�område�været�udfoldet�større�bestræbelser�på�at�give�adgang�
til�information�om�og�forklaringer�om�komplicerede�militære�og�folkeretlige�problemstillinger�
end�ved�tilblivelsen�af�denne�film.�Kontakterne�har�været�over�ca.�1�½�år�og�har�været�med�et�
særdeles�stort�antal�ansatte�i�Forsvarsministeriet�og�forsvaret.�Det�har�været�kendetegnende�
for�kontakterne,�at�instruktøren�var�særdeles�godt�inde�i�såvel�de�svar,�forsvarsministeren�
havde�afgivet�til�Folketinget,�som�i�de�folkeretlige�aspekter.��
�
Den�fremlagte�dokumentation�i�bilag�26�(Forsvarsministeriets�og�Forsvarskommandoens�kon-
takter�til�Guldbrandsen)�til�regeringens�redegørelse,�i�Jyllandsposten�(fx�17.�december�2006),�
i�Nyhedsavisen�(adskillige�artikler�i�januar�2006),�samt�i�Berlingske�Tidende�(fx�25.�januar�
2007)�viser�tydeligt�den�selektive�brug�af�information,�fordrejninger,�manipulation�og�bevidste�
udeladelser�af�information,�som�ikke�passer�ind�i�filmens�”plot”.�Disse�centrale�informationer�
forholder�DR-redegørelsen,�sig�overhovedet�ikke�til.�
�
Redegørelsen�prøver�på�et�punkt�at�forholde�sig�konkret�til�et�af�de�omstridte�punkter�–�nemlig�
Frank�Lissner�svaret�på�instruktørens�bevidst�misledende�spørgsmål.�Forfatteren�har�ikke�
fulgt�den�dokumentation�som�Jyllandsposten�fremlagde�17.�december�2006�(fulgt�op�af�Ny-
hedsavisen�i�januar�2007),�hvoraf�det�særdeles�tydeligt�er�dokumenteret,�at�instruktøren�helt�
bevidst�har�valgt�at�se�væk�fra�det�opfølgende�svar�(Link),�som�den�pågældende�embedsmand�i�
Forsvarsministeriet�telefonisk�gav�instruktøren�(se�afsnit�3�ovenfor�for�nærmere�beskrivelse�
af�dette).�Instruktøren�valgte�således�helt�bevidst�at�se�bort�fra�det�opfølgende�svar,�fordi�
svaret�fra�den�pågældende�embedsmand�ikke�passede�ind�i�den�historie�instruktøren�konstrue-
rede.���
�
At�der�i�DR-redegørelsen�bruges�betegnelsen�–�”et�par�upræcise�formuleringer”�–�viser,�at�
man�ikke�har�forstået�et�af�de�helt�centrale�stridspunkter�i�den�danske�politiske�debat�–�nemlig�
spørgsmålet�om�der�var�to�eller�flere�overleveringer�af�fanger�til�amerikansk�varetægt.�Netop�
derfor�var�oversættelsen�–�og�udeladelsen�af�en�del�af�det�Hogan�sagde�–�særdeles�bevidst�og�
dermed�kritisabel.��
�
DR-redegørelsen�viser,�at�DR�ikke�grundigt�har�fulgt�andre�mediers�indgående�behandling�af�
de�mange�kritisable�dele�af�filmen.�DR-redegørelsens�konklusion�–�at�der�ikke�er�tale�om�nogen�
grov�manipulation�eller�fusk�–�hviler�desværre�på�en�overfladisk�gennemgang�af�de�mange�til-
gængelige�oplysninger�om�filmen�og�dens�præsentation.�
�
5.5.5.5.�TV�TV�TV�TV----AVISENS�DÆKNING�AF�SAGEN�AVISENS�DÆKNING�AF�SAGEN�AVISENS�DÆKNING�AF�SAGEN�AVISENS�DÆKNING�AF�SAGEN�����
TV-Avisen�dækkede�i�perioden�den�18.�januar�til�den�23.�januar�2007�forhold�vedrørende�fil-

men�”den�hemmelige�krig”,�og�de�afledte�spørgsmål.�Indslagene�var�fyldt�med�manipulerende�

tilgange,�fejl,�fordrejninger�og�bevidste�udeladelser.�Dækningen�startede�den�18.�januar�2007,�

og�historien�blev�videreført�helt�ukritisk�i�Radioavisen�den�19.�januar�2007,�i�modereret�form�i�

TV-avisen�hele�dagen�den�19.�januar�2007�og�igen�den�23.�januar�2007.�Nedenfor�er�fremført�

en�række�eksempler:��

�

�

�

�

�



  

 

 

Side 11/13 

 

  

 

Forkerte�billederForkerte�billederForkerte�billederForkerte�billeder����

�

Billeder�fra�2006Billeder�fra�2006Billeder�fra�2006Billeder�fra�2006����

Danmarks�Radio�valgte�at�bringe�dækbilleder�i�TV-Avisen�den�18.�januar,�klokken�21,�som�viste�

soldater�med�flag�på�uniformen�og�forsvarets�køretøjer�med�flag,�uden�at�oplyse�seerne�om,�at�

billederne�stammede�fra�operationer�i�2006�i�Afghanistan,�og�på�ingen�måde�havde�relation�til�

den�omtalte�specialstyrke�operation�i�2002.�

�

På�billederne�efterlades�man�med�det�indtryk,�at�det�danske�flag�var�overalt�på�biler�og�på�alle�

uniformer,�selvom�Danmarks�Radio�godt�vidste,�at�billederne�var�af�almindelige�konventionelle�

soldater� i� Afghanistan� i� 2006,� og� altså� på� ingen� måde� havde� tilknytning� til� operationerne� i�

2002.�

�

Også� i� udsendelserne�den� 19.� september,� klokken�18.30�og�klokken� 21�ser�man� billeder� fra�

2006,�uden�angivelse�af,�hvornår�de�er�fra.�Nu�har�Danmarks�Radio�dog�anført,�at�billederne�

stammer�fra�Forsvarets�Mediecenter.�Danmarks�Radio�fortsætter�med�at�bringe�store�danske�

flag�og�billeder�fra�filmen�i�indslag�den�23.�januar�igen�uden�at�angive,�hvornår�billederne�er�

fra.�Billederne�bliver�helt�ukritisk�videregivet�fra�filmen.�Kun�i�udsendelserne�klokken�12�og�15�

den�19.�januar�fremgår�det,�at�billederne�er�fra�Musa�Qaleh�i�2006.��

�

Billeder�uden�flagBilleder�uden�flagBilleder�uden�flagBilleder�uden�flag����

Danmarks�Radio�siger�i�indslaget�i�TV-Avisen�den�19.�januar�2007kl�21.00:�"Hvorom�alting�er,�

så�bar�specialstyrkerne�i�Afghanistan�flag,�når�de�var�i�felten.�Det�har�vi�som�sagt�billeder,�der�

beviser."�altså�en�konstatering�af,�at�danske�soldater�bar�flag.�

�

Forsvaret�har�billeder,�som�viser�soldater�i�felten�uden�flag,�hvilket�først�kommer�frem,�når�vi-

ceforsvarschef�Tim�Sloth�Jørgensen�nævner�det� i� et� interview�senere� i� indslaget.�Danmarks�

Radio�var�bekendt�med�billedernes�eksistens,�men�valgte�ikke�at�bringe�denne�oplysning�frem,�

før�viceforsvarschefen�nævner�det.����

����

�

UUUUdeladelser�og�misinfodeladelser�og�misinfodeladelser�og�misinfodeladelser�og�misinforrrrmationmationmationmation����

����

Bringer�kun�det�halve�svarBringer�kun�det�halve�svarBringer�kun�det�halve�svarBringer�kun�det�halve�svar����

I�TV-Avisen�den�18.� januar,� klokken�21� refererer�Danmarks�Radio� kun� til� første�del� af� for-

svarsministerens�svar�til�Folketinget�[at�soldaterne�som�udgangspunkt�ikke�havde�flag�på�skul-

deren…],�uden�at�nævne�eller�vise�resten�af�svaret,�hvor�forsvarsministeren�tilkendegiver,�at�

der� kan� have� været� soldater� iblandt,� som� har� haft� nationalitetsmærker� på� skulderen.� Dan-

marks�Radio�fastholder�denne�tilgang�gennem�resten�af�indslaget,�selvom�forsvarsministeren�i�

anden�del�af�svaret�klart�tilkendegiver,�at�der�kunne�være�tale�om�undtagelser.��

�

Danmarks�Radio�fastholder�i�TV-Avisen�den�19.� januar,�ministerens�første�del�af�svaret.�Det�

er�kun,�når�de�konkret�spørger�forsvarsministeren,�at�den�rette�sammenhæng�bliver�præsen-

teret�af�ministeren.�Efterfølgende�kan�man�så�på�Danmarks�Radios�hjemmeside�læse,�at�Dan-



  

 

 

Side 12/13 

 

  

 

marks�Radio�kun�mente�at�første�del�var�interessant.�Det�må�betegnes�som�yderst�lemfældig�og�

manipulerende�anvendelse�af�informationerne.�

�

Undlader�at�bUndlader�at�bUndlader�at�bUndlader�at�bringe�citat�og�fortolker�selv�den�halve�sandhedringe�citat�og�fortolker�selv�den�halve�sandhedringe�citat�og�fortolker�selv�den�halve�sandhedringe�citat�og�fortolker�selv�den�halve�sandhed����

Forud�for�TV-Avisen�den�18.� januar,�klokken�21�fremsendte�forsvarsministeren�et�citat,�som�

kunne�anvendes�i�udsendelsen.�Det�blev�ikke�bragt.�I�stedet�fortolker�Danmarks�Radio�selv,�at�

”forsvarsministeren�fastholder�her�til�aften�sit�svar”,�selvom�denne�formulering�på�ingen�må-

de�fremgår�af�citatet�eller�af�det�medsendte�notat�fra�forsvaret.�Ved�kun�at�bringe�første�del�

af�forsvarsministerens�svar�til�Folketinget�og�derefter�konkludere,�at�forsvarsministeren�fast-

holder� sit� svar,� giver�man�seerne� det� indtryk,� at� det� kun�er� første� del� af� svaret�ministeren�

fastholder.�Men�det�er�hele�svaret�ministeren� fastholder,� inklusiv� forbeholdet�om,�at�enkelte�

kan�have�båret�flag.�Et�forbehold,�som�altså�ikke�fremgår�af�TV-Avisen�indslag�

�

Hele� forsvarsministerens�svar�er�relevant� for�debatten,�og� i�særlig�grad�den�del,�som�Dan-

marks�Radio�bevidst�har�udeladt,�fordi�sætningen�svækker�Danmarks�Radios�budskab.��

�

Undlader�at�bringe�forsvarets�notat,�som�rUndlader�at�bringe�forsvarets�notat,�som�rUndlader�at�bringe�forsvarets�notat,�som�rUndlader�at�bringe�forsvarets�notat,�som�reeeedegør�for�praksisdegør�for�praksisdegør�for�praksisdegør�for�praksis����

Forud�for�udsendelsen�den�18.�januar,�klokken�21�fremsendte�forsvarsministeren�en�redegø-

relse�fra�forsvarskommandoen�som�forklarede�praksis�i�forbindelse�med�flagmærker.�Det�blev�

ikke�refereret�eller�anvendt.�I�notatet�kunne�man�blandt�andet� læse,�at�også�forsvaret�tager�

forbehold� for,� at� nogle� soldater� kunne� have� nationalitetsmærker� på� skulderen.� Men� dette�

aspekt� var� ikke� interessant� at� bringe� for� TV-Avisen,� ligesom� det� heller� ikke� var� relevant� at�

fremstille�ministerens�forbehold.�

�

Forsvaret�blev�ikke�spurgtForsvaret�blev�ikke�spurgtForsvaret�blev�ikke�spurgtForsvaret�blev�ikke�spurgt����

Forud�for�TV-Avisen�den�18.�januar�2007,�klokken�21�blev�journalisten�gjort�opmærksom�på,�at�

forsvarsministeren�har�baseret�sine�oplysninger� til�Folketinget�på�oplysninger� fra�forsvaret,�

og�at�det�derfor�er�forsvaret,�som�kunne�forklare�sagens�substans�og�gældende�regler�m.v..�

Forsvaret�blev�ikke�spurgt�i�indslaget.�

�

Fejl�i�dækningenFejl�i�dækningenFejl�i�dækningenFejl�i�dækningen����

�

”Regeringens�indrømmelser””Regeringens�indrømmelser””Regeringens�indrømmelser””Regeringens�indrømmelser”����

Danmarks�Radio�påstår�i�udsendelsen�den�18.�januar,�klokken�2100,�at�regeringen�først�efter�

filmen�har�”indrømmet”,�at�man�ved�to�lejligheder�havde�overleveret�fanger�til�amerikanerne,�

selvom�man�allerede�tilbage�i�september�2005�kunne�læse�på�forsvarskommandoens�hjemme-

side,�at�man�havde�tilbageholdt�afghanere�i�to�operationer�-�altså�mere�end�ét�år�før�filmen,�og�

selv�om�forsvarsministeren�kort�efter�sit� interview�med�Guldbrandsen�orienterer�Folketinget�

med�et�uddybende�svar�dateret�den�19.�januar�2006�(Link).�

�

Oversættelse�er�forkert!Oversættelse�er�forkert!Oversættelse�er�forkert!Oversættelse�er�forkert!����

Danmarks�Radio�oversætter�i�TV-Avisen�den�18.�januar�2007,�klokken�21�forkert,�når�en�ame-

rikansk�forhørsleder�udtaler�sig�om�sin�hukommelse�for�5�år�siden,�og�derved�udelades�for-

hørslederens�forbehold�i�sætningen�helt.�

�



  

 

 

Side 13/13 

 

  

 

Danmarks�Radio�gentager�denne�fejl�i�TV-avisen�den�19.�januar�2007,�klokken�21.�

�

�

”Bærer�aldrig�flag�under�krigsoperationer”?”Bærer�aldrig�flag�under�krigsoperationer”?”Bærer�aldrig�flag�under�krigsoperationer”?”Bærer�aldrig�flag�under�krigsoperationer”?����

Danmarks�Radio�oplyser�i�TV-avisen�den�19.�januar,�klokken�15,�at�”…�forsvarsministeren�si-

ger,�at�danske�styrker�aldrig�bærer�flag�under�krigsoperationer”.��

�

Det�er�direkte�forkert.�For�det�første�taler�forsvarsministeren�i�sine�udtalelser�alene�om�spe-

cialstyrkeoperationer�og�ikke�om�soldater�i�al�almindelighed,�for�det�andet�nævner�forsvarsmi-

nisteren,�at�det�ikke�kan�udelukkes,�at�enkelte�bærer�flag�(under�specialstyrkeoperationer).�

�

”Afleveret�krigsfanger”?”Afleveret�krigsfanger”?”Afleveret�krigsfanger”?”Afleveret�krigsfanger”?����

Danmarks�Radio�oplyser�i�TV-Avisen�den�19.�januar,�klokken�18.30�at�”…Søren�Gade�har�in-

formeret�Folketinget�om,�at�der�blev�afleveret�krigsfanger�to�gange�til�amerikanerne…”�

�

Det�er�direkte�forkert.�Forsvarsministeren�har�ikke�oplyst�folketinget�om,�at�der�er�afleveret�
krigsfanger�i�Afghanistan.�Derimod�har�forsvarsministeren�oplyst,�at�danske�styrker�i�Afgha-
nistan�i�samarbejde�med�amerikanske�styrker�været�med�til�at�tilbageholde�34�personer.��
�

Tvivlsom�dokumentationTvivlsom�dokumentationTvivlsom�dokumentationTvivlsom�dokumentation����

����

Sandhedsvidnet�var�ikke�til�stedeSandhedsvidnet�var�ikke�til�stedeSandhedsvidnet�var�ikke�til�stedeSandhedsvidnet�var�ikke�til�stede����

Danmarks�Radio�bruger�et�sandhedsvidne� fra� frømandskorpset� til�at�udtale�sig�om,�hvorvidt�

soldaterne�havde�flag�på�uniformerne�eller�ej.�Men�det�viser�sig,�at�den�pågældende�først�er�

kommet� til�Afghanistan� i�april�måned�2002�og�altså� ikke�har�været� i� området�dengang�de� to�

operationer�blev�gennemført�i�februar�2002�og�marts�2002.�

�

ForhørsleForhørsleForhørsleForhørslederen�husker�overlevering�af�afghderen�husker�overlevering�af�afghderen�husker�overlevering�af�afghderen�husker�overlevering�af�afghaaaanere,�før�danske�soldater�var�indsat�første�gangnere,�før�danske�soldater�var�indsat�første�gangnere,�før�danske�soldater�var�indsat�første�gangnere,�før�danske�soldater�var�indsat�første�gang����

I�den�efterfølgende�udsendelse�den�23.� januar�2007�har�Danmarks�Radio�så�været�i�kontakt�

med� forhørsleder�Chris�Hogan,� og� han� oplyser,� at� det� såkaldte� tredje� tilfælde,� hvor� danske�

soldater� skulle� have�overleveret�Afghanere� til� amerikanerne� var� i� slutningen�af� januar� eller�

begyndelsen�af�februar�2002.�Dette�kan�ikke�være�rigtigt,�da�de�danske�soldater�første�gang�

var�indsat�i�midten�af�februar,�men�det�forholder�TV-Avisen�sig�ikke�til.�Og�nu�er�det�ikke�læn-

gere�de�danske�flag,�som�har�afsløret�soldaterne,�som�danske,�men�at�de�talte�dansk,�hvilket�

forhørslederen�kunne�genkende.�Det�er�højst�tvivlsom�dokumentation.��

�

Hvem�husker�bedstHvem�husker�bedstHvem�husker�bedstHvem�husker�bedst����

TV-Avisen�vælger�at�undlade�at�oplyse,�at�forsvaret�og�forsvarsministeren�baserer�informatio-

nerne� til�Folketinget�på�rapporter,�som�soldaterne� i�Afghanistan�skrev�dagligt� i�2002�på�det�

tidspunkt,�hvor�begivenhederne� fandt�sted,�mens�at�TV-Avisen�og�Guldbrandsen�baserer�sig�

på�udsagn� i�2006�og�2007�–�5�år�efter,�om�hvad�der�skulle� være� foregået� i�begyndelsen�af�

2002.�

 


